STOP DE STRUGGLE MET STRESS

Wat is stress eigenlijk?
Als ik het jou zou vragen, zou je waar-schijnlijk zeggen: te druk, een gejaagd gevoel, hoofdpijn, buikpijn en andere fysieke klachten, slecht slapen, weinig energie en geen zin meer in het ondernemen van leuke dingen. Logisch ook! Dit is wat jij merkt, voelt en ervaart als stress. Dit zijn echter de symptomen van stress, niet de oorzaak.

Stress is een mind in overdrive!
Wanneer wij stress hebben betekent dit dat het beroep wat wordt gedaan op onze mind te groot is voor wat het aan kan. Hierdoor switcht ons hoofd naar de overlevingsstand met een negatieve mindset tot gevolg. We gaan op de automatisch piloot, gaan maar door, stoppen met voelen en verdoven onze pijn/verdriet met eten, Netflixen en wijn.
De meest gebruikte methode om stress weer te verminderen is zoals we dat nu noemen met selfcare. We proberen dan weer de balans te vinden in ontspannen en gespannen te zijn.

Opladen door lekker in bad te gaan, een wandeling te maken in de natuur, sporten of echt op vakantie gaan. Gelukkig is er zoveel aandacht voor selfcare momenteel dat er net zoveel manieren aan selfcare zijn als mensen. Super goed! Je laadt daardoor weer even op.
 
Selfcare is...
ook werken aan jouw mindset! Eenmaal weer een beetje opgeladen, ga je met diezelfde onveranderde mind weer verder en stap je even later weer in dezelfde valkuilen, doe je weer te veel dingen die niet bij je passen en maak je weer keuzes waardoor je jouw batterij weer volledig leeg trekt. Tadaaa!... volgende golf van stress enzovoort. Dus hoe kan jij jouw struggle met stress oplossen? Door op onderzoek uit te gaan waarom jouw  mind overuren draait. En daarmee hoef je niet te wachten tot je echt vast loopt! Coaching, workshops, inspirerende boeken zijn vormen van selfcare die de oorzaak van stress aanpakken.






Stop stress met zelfkennis!
Dus haal de bezem door jouw hoofd! Vergroot je zelfkennis door je mind te ordenen. Krijg opnieuw inzicht in wat je eigenlijk wilt doen in plaats van wat je moet doen. Delete oude programma’s zoals negatieve overtuigingen en beperkende gedachten, sluit al die open tabbladen van to-do’s die energie slurpen. Creëer ruimte om andere keuzes te kunnen maken, herontdek jouw talenten, leer nee zeggen en stop met het pleasen van anderen zodat je echt weer voor jezelf kan kiezen. De sleutel tot minder stress is een positieve mindset! 


Werken aan jouw mindset hoeft echt niet zwaar of moeilijk te zijn. Ik geloof juist dat coaching laagdrempelig, luchtig en leuk kan zijn. Zoek dus een manier die voor jou werkt! Maar wacht vooral niet tot het rustig wordt, voorkom die burn-out en zorg dat je naast fysiek ook mentaal fit blijft!

Even inchecken bij jezelf!

Het moment dat de wekker gaat… 

Ken je dat? Dat je wekker gaat en jouw to -do lijst van die dag meteen door je hoofd heen schiet? Je uit je bed springt en gelijk in de do-modus staat? Om er ’s avonds achter te komen dat je veel gedaan hebt van alles dat moest maar niets van wat jij wilde? Je vervolgens leeg op de bank neerploft en al zappend de dag afsluit? Niet voldaan, futloos en wetende dat de dag van morgen ook zo zal gaan? 

Je wordt geleefd!

We zijn het zo gewend en denken misschien wel dat het zo hoort. Levend in een maatschappij waarin doelen halen en ‘Ik heb het zo druk’ de maatstaven van succes zijn. Een wereld waarin het denken en doen centraal lijken te staan met als resultaat…dat wat we zelf willen aan ons voorbij laten gaan. Met een lege batterij tot gevolg! 

 Maar hoe stap je dan uit die malen molen, die rat race? Dat zal toch zo maar niet gaan? Nee, dat klopt maar door te leren inchecken maak je wel een goed begin!

Adem in en adem uit!

Wat is dat dan? Heel simpel: aan jezelf vragen hoe het nu met je gaat! Vooral dat nu, op dit moment, voelen of je wel klaar voor de dag of week bent. Dus even terug naar het geluid van de wekker…in plaats van op te springen of door te snoozen en vervolgens met tegenzin op te staan… haal eerst eens 10 keer rustig adem, gewoon zonder poespas…10 keer in en 10 keer uit. En stel jezelf dan de vraag:

Hoe gaat het met mij vandaag?

 Vanuit dit moment, vanuit jouw gevoel, heb je invloed op jouw dag. Eenmaal bewust van jouw mood en energie niveau, heb jij de controle om te kiezen wat moet en wat mag. Pas jouw plan last minute aan en las wellicht een pauze in om iets te doen wat jij wilt. Want dat levert energie op! Tuurlijk moeten er ook dingen gebeuren, I know. Echter door in te checken kun je de balans herstellen tussen energie geven en krijgen, zodat jij blij en voldaan het weekend in kan gaan.

 Check In…and rock on! 

Wil jij meer inspiratie ten aanzien van het inchecken of meer zelfinzicht zodat jij betere keuzes kan maken voor jezelf? Check dan in bij Marjolein Coacht en/of volg mij op Instagram.